Pakiet mobilności – pole minowe dla polskich firm transportowych
Przewoźnicy międzynarodowi nie mogą już wypłacać kierowcom diet zwolnionych ze składek i podatku. Ich koszty wzrosną też przez nowe zasady kabotażu i wprowadzoną częstotliwość powrotu do kraju pojazdu i pracownika.
Nie milkną echa zmian z początku lutego, do jakich musieli dostosować się przewoźnicy i kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy w Unii Europejskiej. Pakiet Mobilności istotnie utrudnił funkcjonowanie międzynarodowego transportu i podniósł jego koszty. Rok 2022 dla polskich przewoźników będzie bardzo trudny – muszą poradzić sobie z nowymi wymaganiami stawianymi przez unijnych urzędników.
Szczytne pobudki
Inicjatywa legislacyjna Komisji Europejskiej zaprezentowana po raz pierwszy 31 maja 2017 r., zawierająca kompleksowe zmiany w szeregu unijnych aktów prawnych odnoszących się do warunków i zasad wykonywania transportu drogowego, przyjęta przez Parlament Europejski i Radę i opublikowana 31 lipca 2020 r., została określona mianem Pakietu Mobilności.
W swoim założeniu miał on poprawić warunki socjalne – przede wszystkim kierowców – a także zmniejszyć skalę naruszeń ich praw. Głównym hasłem przewodnim była zasada: ta sama płaca za tę samą pracę w tym samym miejscu. Miała ona na celu wynagradzanie każdego kierowcy na jednolitym poziomie, niezależnie od tego, w jakim kraju został zatrudniony i dla jakiego przewoźnika pracuje. Jednocześnie w swoim założeniu pakiet mobilności ma zrównać koszty zatrudnienia kierowcy dla wszystkich przewoźników w Unii Europejskiej i tym samym zniwelować występowanie dumpingu socjalnego....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)